România, raiul autostrăzilor pe hârtie: toți șoferii trebuie să știe, de la autostrada ”muzeu” până la loturi amânate și întârziate

de: Alexandru Puiu
18 07. 2023

În teorie, România pare să fie raiul autostrăzilor. Avem atât de multe proiecte în derulare, încât întreaga țară pare să fie un șantier perpetuu. Din păcate, toate acestea inițiative nu se reflectă nici pe departe într-o infrastructură rutieră decentă pentru români.

Lotul Nurol Suplacu de Barcă – Nușfalău face parte din Autostrada Transilvania și este format din 14 kilometri aproape gata. Conform CNAIR, vorbim de aproximativ 85% finalizare a execuției. Din păcate, inaugurarea a fost amânată pentru la toamnă, după cum atrage atenția Asociația Pro Infrastructura – API. În plus, Ministerul Transporturilor, prin Compania de Drumuri a întârziat asigurarea descărcărcării de la Marca (jud. Sălaj), lotul vecin Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km) fiind fără contract de execuție semnat.

Ca referință, conform Economedia, pentru descărcarea de la Marca sunt propuse pentru expropriere 21 de imobile proprietate privată cu o suprafață totală de 16.670 mp și o linie de tren a CFR care aparține statului. Un lucru este însă sigur, Lotul Nurol, cel puțin momentan și pentru alte câteva luni, dacă amânarea nu se va prelungi, va fi cea mai nouă autostradă muzeu din A3 Transilvania, conform API.

România celor 1000 de kilometri de autostradă rămâne un vis

„Atingem borna de 1000 kilometri cu… un minunat muzeu! Cei 13,55 km din Autostrada Transilvania dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău sunt aproape gata. Turcii de la Nurol mai au doar câteva mici zone unde trebuie așternut stratul de uzură și făcute finisajele. Sunt cu parapetele de protecție instalate pe mare parte din șantier și s-au apucat și de marcajele rutiere. E clar: chiar și cu o mobilizare lejeră în stil estival, autostrada ar fi pregătită de trafic în vreo 3 săptămâni.

Dar nu vom putea circula la început de august deoarece, în ciuda insistențelor noastre publice reiterate timp de mai bine de un an de zile, oficialii Companiei Naționale Anti-Infrastructură din România s-au lălăit nepermis de mult cu formalitățile birocratice necesare descărcării provizorii de la sud de Suplacu de Barcău. Așa că în loc să adăugăm acum 13,55 km la zestrea de 995 kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare în țară, mai așteptăm măcar câteva luni până în toamnă. Până atunci, să le mulțumim iresponsabililor din CNAIR pentru acest deosebit muzeu !”, afirmă API.

Statutul de muzeu al lotului Nurol este confirmat și prin faptul că ar trebui să se continue cu lotul Nușfalău – Poarta Sălajului (lotul Meseș) care în prezent se bucură de o licitație suspendată. În plus, spre vama Borș 2, lotul cu viaductul Suplacu de Barcău se află în stadiu de analiză oferte. În condiții ideale, lotul Zimbor – Poarta Sălajului, lotul UMB de 12 km ar putea fi deschis în 2024.